تبلیغات
کانون حمایت از هنرمندان فردا (کهف) - موسیقی انحرافی رپ زیرزمینی
 
کانون حمایت از هنرمندان فردا (کهف)
اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل
صفحه نخست           تماس با مدیر         پست الکترونیک               RSS                    ATOM

 

وضعیت خوانندگان رپ زیرزمینی در ایران

                                   علیرضا بیرانوند

 

در سال های اخیر، تعداد خوانندگان رپ زیرزمینی رشد قارچ گونه ای داشته و تعدادشان بنا به دلایلی، رو به گسترش است. دشمنان انقلاب، تمام تلاش شان بر این است که از طریق خوانندگان رپ، فرهنگ انحرافی هیپ هاپ را در کشور گسترش دهند؛ فرهنگی که در آن، کثیف ترین و مشمئز کننده ترین کارها به عنوان الگو معرفی می شود، و با کمال تاسف برخی از جوانان کشورمان، تحت تاثیر تبلیغات بی رحمانه سایت ها و شبکه های ماهواره ای، به آثار خوانندگان منحرف این سبک روی آورده اند؛ لذا به نظر می رسد بررسی وضعیت خوانندگان رپ و شناساندن این بزهکاران به جامعه، امری ضروری در جهت مبارزه با این پدیده ضد فرهنگی باشد. به دلیل اینکه پرداختن به همه خوانندگان فعال رپ زیرزمینی در این مقال نمی گنجد، در اینجا ضمن معرفی سبک های مختلف رپ زیرزمینی، دو تن از خوانندگان فعال هر سبک، شناسانده می شود:

 

* سبک اعتراضی سیاسی:

ریشه این سبک، به اعتراض سیاهپوستان آمریکا، علیه سیاست های نژادپرستانه آمریکا بر می گردد؛ در میان رپرهای ایرانی، تعداد انگشت شماری که از حداقل شعور سیاسی نیز بی بهره اند، به این سبک روی آورده اند و در کارهای شان، بی شرمانه به مردم و مسئولان نظام توهین می کنند، و جالب اینکه در رسانه های ماهواره ای ضد انقلاب، از آنها به عنوان متفکر یاد می شود. دو تن از شاخص ترین افراد این سبک « شاهین نجفی » و « دیو » می باشند.

Shahin Najafi

 

 

1- شاهین نجفی:

 

 

شاهین نجفی، دانشجوی " رشته جامعه شناسی " بود که به خاطر هنجارشکنی هایش از دانشگاه اخراج شد. او داخل کشور، فعالیت های موسیقیایی محدودی داشت؛ اما این خواننده از آنجایی که خیلی شجاع (!!) است، پس از اینکه فرسنگ ها از کشور دور و مطمئن شد که هیچ خطری او را تهدید نمی کند، شروع به خواندن فحش های ریتمیک سیاسی کرد و کارهایی در حمایت از « ندا آقاسلطان » و « ترانه موسوی!! » اجراء کرد. علاوه بر این، او در حمایت از « مجید توکلی » دانشجوی فعال فتنه سبز، که قصد داشت با چادر از دانشگاه فرار کند، آهنگی را اجراء کرد و عکسی از خود را نیز با پوشش روسری منتشر کرد. نجفی، برای حمایت از « همجنس بازان » و « فمینیست ها » نیز کارهایی را ضبط کرده است.

یکی از تحلیلگران سیاسی خارج از کشور،او را اینگونه توصیف می کند: « ... مزخرفات هرزه خوانی شاهین نجفی که به اسم هنر (!) کثیف ترین واژه های چاروادار دار را تحت عنوان رپ خوانی، به پیشانی مخاطب می کوبد ... »

در کنار همه اینها، او در آثارش، دیدگاه پوچ گرایانه ای را به خورد مخاطبانش میدهد؛ او درباره این دیدگاهش می گوید: « از کودکی، جهان برای من یک تصویر اسکیزوفرنیک بوده، طبیعی است که باید که باید یک روانپریش غمگین باشم. »

این خواننده روانپریش، سال گذشته، آلبوم « سال خون » را در حمایت از " متوهمان سبز " منتشر کرد.

2- دیو:

« بهنام مهرخوان » که با نام مستعار « دیو » فعالیت می کند، مانند دیگر رپ خوان های شجاع (!!) سیاسی، خارج از کشور فعالیت می کند. اولین قطعه سیاسی دیو، « دستها بالا » نام داشت که حدود شش سال قبل منتشر، و به سرعت در اکثر رسانه های ضد انقلابی نظیر رادیو فردا،رادیوBBC و تلویزیون پارس و ... پخش شد. آهنگ دیگری از او که به کام ضد انقلابیون خوش آمد، « سرباز ایرانی » است که کلیپ این آهنگ را شبکه مجاهدین خلق ( منافقین ) بارها پخش کرد.

این خواننده مانند اکثر ضد انقلاب هایی که سالهاست از کشور خارج شده اند، افکارش هنوز درگیر مسائلی مانند « پرچم شیر و خورشید » است. او در بخشی از آهنگ « سرباز ایرانی » می خواند: « مبارزه مون هم ادامه داره - تا شیر و خورشید، تو پرچم مون بتابه...! »

او هر چند وقت یکبار، آهنگی منتشر می کند و میزان درک پایینش را از مسائل سیاسی، به رخ مخاطبانش می کشد.

 

* سبک گنگستا (رپ خوان های خیابانی) :

سبک گنگستا، در مورد خصوصیات فرهنگی محله های بدنام آمریکا می باشد. رپرهای ایرانی این سبک، به تقلید از خوانندگان معروف هیپ هاپ، در آهنگ هایشان از خصوصی ترین فعالیت های جنسی گرفته تا مصرف مشروب و مواد مخدر، بدون هیچ ابایی بیان می کنند. دو تن از شاخص ترین های این سبک، « گروه زد بازی » و « رضا پیشرو » می باشند.

 

Zed Bazi

 

1- گروه زد بازی:

زد بازی، که نامش برگرفته از کلمه لمپنی « زید بازی » به معنای « دختر بازی » است، از فاسد ترین گروه های رپ زیرزمینی به شمار می آید. اعضاء این گروه دارای اسامی مستعاری نظیر « سامان ویلسون، مهرداد هیدن، سهراب ام جی، علیرضا جی جی، و سیاوش سجیل» هستند. اسامی این گروه، مانند آهنگ هایشان دارای بار منفی است. بطور نمونه، « سهراب ام جی » درباره لقبش می گوید: « ام-جی، مخفف کلمه Master Joint است و از آنجایی که خیلی ها میدونن، من [ به خاطر شدت مصرف مواد مخدر ] سلطان دود هستم، این اسم رو انتخاب کردم.»

آهنگ های این گروه، مجموعه ای از کلمات ریتمیک جنسی است. زد بازی، اولین گروهی بود که در آهنگ هایش، جزئیات روابط جنسی را شرح داد.

2- رضا ‍پیشرو:

محمدرضا ناصری آزاد با اسم مستعار « رضا پیشرو » جزء خوانندگانی است كه علاقه شدیدش به «توپاك» باعث شد مدتی با نام مستعار « تری پاك » فعالیت كند. او كه در ابتدای فعالیتش به خاطر استعداد پایینش در رپ خوانی، در هر گروهی كه عضو می شد، پس از مدتی از آن گروه اخراج می شد؛ در نهایت با حمایت رپ خوانی بنام « هیچ كس » آلبوم هایی را منتشر كرد.

مضمون اكثر آهنگ های او، توصیف زندگی افراد « لات مسلك » جامعه، و پر از فحش های ركیك است.

گفتنی است كه حمایت های "هیچ كس" از او، باعث شده كه او "هیچ كس را « پدر خوانده » خود بداند، به طوری كه در یكی از آهنگ هایش می خواند: «واسه من مثل پدری،واسه همه هیچ كس».

پیشرو در حال حاضر با دریافت مبالغی هنگفت، به آموزش نوجوانان و جوانان تشنه رپ خوانی می پردازد.

 

* سبك اجتماعی :

سبك اجتماعی، اعتراضی است به رفتارهای ناپسندی كه در اجتماع وجود دارد. خوانندگان این سبك در ایران، به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروهی انتقادها را با هدف سیاه نمایی و تخریب می خوانند، و دسته دیگر كه تعدادشان بسیار معدود است، انتقادهای اجتماعی را با هدف بهبود جامعه می خوانند.

دو تن از شاخص ترین افراد این سبك، عبارتند از: « هیچ كس » و « یاس » .

 

hich-kas.01.jpg

 

 1- هیچ کس :

 

 

« سروش لشکری » ملقب به « هیچ کس » که خیلی دوست دارد از او به عنوان «پدر رپ فارسی» یاد شود، دانشجوی رها کرده رشته زبان انگلیسی است. پدر او مالک کارخانه ای در اصفهان است و وضع مالی خوب پدر، دلیلی شد تا با تأسیس استودیو ضبط موسیقی نسبتاً مجهزی در تهران، و اجاره آن به دیگر هم-کیشانش، مشغول ضبط انواع موسیقی رپ شود. او در ابتدا آهنگ های رپ انگلیسی را بازخوانی می کرد، ولی بعد از مدتی، اولین آهنگش را با همکاری « مهرک گلستان - پسر کاوه گلستان، عکاس ایرانی » ضبط کرد.

مضمون آهنگ های او اکثراً سیاه نمایی و نا امیدی از اجتماع با زبان " لمپنی " است. او در یکی از آهنگ هایش، تهران را اینگونه توصیف می کند: « اینجا جنگله، بخور تا خورده نشی، اینجا نصف عقده ای ان، نصف وحشی» .

سروش لشکری، چندی قبل با رؤیای میلیاردر شدن، از کشور خارج شد.

2- یاس :

« یاسر بختیاری » با نام مستعار « یاس » که به خاطر علاقه شدیدش به خواننده فاسدی به نام «توپاک»، به « توپاک فارسی » ملقب است، از معدود خوانندگان رپ فارسی است که آهنگ هایش، با شکایت از اجتماع شروع، و با " امید به بهبود " خاتمه می یابد. او اولین آهنگش را درباره «زلزله بم» خواند و به گفته خودش، آن آهنگ را « صرفاً به خاطر مجوز » ضبط کرد. او با آهنگ انتقادی « CD رو بشکن » که بعد از انتشار فیلم خصوصی یکی از بازیگران منتشر کرد و در آن خواستار متوقف شدن پخش آن CD شد، مطرح شد.

یاس، با اینکه در ظاهر اشعار مثبتی می خواند، ولی در پس آهنگ هایش، فکر انحرافی وجود دارد. به طور مثال، او بعد از انتشار آهنگ « CD رو بشکن » در مصاحبه با یکی از رسانه های خارج از کشور، در سخنانی عجیب اظهار امیدواری کرد که در جامعه شرایطی به وجود بیاید [ جامعه به سمتی حرکت کند ] که انتشار فیلم خصوصی یک فرد، باعث بی آبرویی آن شخص نشود.

او همچنین در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی گفت: « مردم ایران به دنبال صلح هستند و می خواهند با آمریکا و آمریکایی ها رابطه داشته باشند، و آنطور که من در آمریکا متوجه شدم، مردم آمریکا هم همین را می خواهند.

 

* سبک فان (سرگرمی) :

این سبک، تلفیقی از سبک های « رپ » و « پاپ » است که در کلوپ های شبانه غربی اجراء می شود. فعالان این سبک، کارهایی با محوریت دوستی و رابطه با جنس مخالف منتشر می کنند، و با اینکه در آهنگ هایشان از جملات رکیک استفاده نمی کنند، ولی به جای آن، به شدت از تشبیهات جنسی استفاده می کنند.

دو تن از فعالان این سبک، « ساسی مانکن » و « اشکین 0098 » می باشند.

 

Sasan Yafteh

 

 

 

1- ساسی مانکن :

 

 

 

« ساسان یافته » با اسم مستعار « ساسی مانکن » اولین خواننده مطرح شده در این سبک است که آهنگ هایش، نحوه صحبت کردن با جنس مخالف است و به عبارتی، آهنگ هایش « آموزش دختربازی » است.

او قبلاً به خاطر ضبط کلیپ در جزیره کیش، دستگیر، ولی پس از مدتی از زندان آزاد شد و با شدت بیشتری به خواندن خزعبلاتش ادامه داد.

وی در حال حاضر علاوه بر خوانندگی، برای دیگر خوانندگان این سبک، آهنگ می سازد.

2- اشکین 0098 :

« اشکین محمدیان » ملقب به « اشکین 0098 » آهنگ هایش را با همکاری خواننده ای همجنس باز به نام « علیشمس » می خواند. همچنین به علت علاقه خیلی زیاد به « مرلین منسون، معروف ترین خواننده شیطان پرست » سعی می کند چهره خود را مدل او آرایش کند.

اشکین هم اکنون با یک شرکت موسیقی خارج از کشور به نام « شرفا موزیک » همکاری می کند.

 

* رپر های شهرستانی :

با این همه، هر چند که اکثر رپ خوان ها در تهران هستند، ولی دامنه آن به شهرستان ها نیز نفوذ کرده و از مشهد و تبریز تا اصفهان و کرج، رپ خوان فعال وجود دارد.

 

* دختران رپ خوان :

در کنار اینها، عده ای از دختران نیز به این سبک وارد شده اند؛ البته تعداد آنها نسبت به خوانندگان مرد بسیار کمتر است، ولی تبلیغات ماهواره ای آنها زیاد است؛ مخصوصاً اینکه برخی از دختران این سبک، با ادعای همجنس باز بودن، سوژه شبکه های ضد انقلابی شده اند.

 

 

- و اما نتیجه ...

اگر بخواهیم واقع بینانه به این جریان ضد فرهنگی نگاه کنیم، باید بگوییم که طی یک دهه اخیر، روند گسترش رپ زیرزمینی رو به رشد بوده است.

حال سؤالی که مطرح می شود این است: مسئولان مربوطه، چه اقدام بازدارنده ای در جهت جلوگیری از گسترش این جریان انجام داده اند؟ این موسیقی چقدر باید رشد کند تا مسئولان به فکر مبارزه با آن برآیند؟

باید گفت که اگر کماکان اقدام عملی خاصی در جهت مبارزه با این پدیده صورت نگیرد، در آینده شاهد تأثیرات منفی بیشتری از این موسیقی انحرافی بر جامعه خواهیم بود.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :

یکشنبه 9 مرداد 1390 :: نویسنده : روابط عمومی کانون
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
 
   

  • paper